۲۰ شهریور ۱۳۹۲، ۱۰:۴۳

مهر گزارش می دهد:

دهه کرامت یادآور مفاهيم بلند و سازنده/آغاز حرکت خادمان رضوی به سراسر کشور

دهه کرامت یادآور مفاهيم بلند و سازنده/آغاز حرکت خادمان رضوی به سراسر کشور

سمنان – خبرگزاری مهر: دهه کرامت يادآور بسياري از مطالب عالي و مفاهيم بلند و سازنده و ارزشمند است، این دهه يادآور لطيف‌ترين علائق و مهر و وفاهاي کم‌نظير يک خواهر نسبت به مقام شامخ و معنوي برادر است. دهه کرامت تداعي کننده عزم و قاطعيت و اراده آهنين زنان بزرگ و بانوان والامقام و گرانقدر جهان اسلام است.

به گزارش خبرنگار مهر، دهه کرامت، دهه اول ماه ذي‌العقده است و آغازش با ولادت حضرت معصومه (س) و پايانش با ولادت حضرت ابوالحسن علي بن موسي‌الرضا (ع) است.

مهر و وفايي که خواهر مهربان و دلداده را به هجرت وادار کرده و غربت و بيماري و مرگ در فصل جواني را براي او آسان کرده است.

دهه کرامت تداعي کننده عزم و قاطعيت و اراده آهنين زنان بزرگ و بانوان والامقام و گرانقدر جهان اسلام است.

تمام مفاهيم سازنده‌اي که ما در فرهنگ اسلامي داريم در اين دهه تداعي مي‌شوند چرا که حرم حضرت معصومه (س) و امام رضا (ع) کانون دعا و قرآن و نيايش و ... است.

دهه کرامت يادآور تحول آفريني بانوان آسماني است و اين که مي‌توانند رهبري دل‌هاي صدها ميليون مسلمان را در طي اعصار عهده‌دار بشوند.

دهه کرامت يادآور تمام خوبي‌ها و يادآور جمال انساني است.

حرکت خادمان رضوی پیوند و ارتباط معنوی با نفوس و جانها است

استاندار سمنان حرکت خادمان رضوی به سوی استانها و شهرهای کشور را پیوند و ارتباط دهنده معنوی با نفوس و جانها دانست.

عباس رهی با بیان اینکه باید در برگزاری برنامه‌های مذهبی چون جشن‌های دهه کرامت از شیوه‌های متفاوت و اثربخش بهره بگیریم، گفت: مسئله مهم این است که در برگزاری جشن‌های دهه کرامت نباید دید خود را محدود به استان کرده بلکه مشهد مقدس با عنوان پایتخت معنوی باید برنامه‌هایی ملی و فراملی برای این دهه داشته باشد.

وی به نقش سیره رضوی در تحقق حماسه اقتصادی اشاره کرد و یادآور شد: امروز دشمن برای اینکه بتواند به اهداف دیرینه خود دست پیدا کند اعتقادات و افکار نوجوانان و جوانان کشور را نشانه رفته است بنابراین ما باید با تدابیر اساسی فرهنگ دینی و اسلامی خود را بیش از گذشته در بین نسل امروز ترویج دهیم.

جشن زیر سایه خورشید بزرگترین و هماهنگ ترین برنامه مردمی

استاندار سمنان خاطرنشان کرد: سیره رضوی کمک می‌کند تا مردم از جهات مختلف اقتصادی شیوه‏های درست را در پیش گیرند و برای رسیدن به اهداف کوتاه‏ مدت و بلندمدت اقتصادی به راهکارهای عملی و به پیشرفت واقعی دست یابند.

رهی ادامه داد: جشن های زیر سایه خورشید بزرگترین و هماهنگ ترین برنامه مردمی است که در حال حاضر در کشور در حال اجرا است

وی با بیان اینکه پیام‌های معنوی حضور خدام حرم امام رضا (ع) باید به درستی ابلاغ شود، افزود: دستورالعمل‌های درست زندگی به واسطه گفتار و رفتار امام رضا در احادیث به‌جا مانده از آن حضرت برای مردم بازگو شود.

زیر سایه خورشید بهترین عرصه‌ برای هویت‌یابی نسل جوان

مقام عالی دولت در استان سمنان افزود: جشن های "زیر سایه خورشید" از بهترین عرصه‌ها برای هویت‌یابی نسل جوان در زمینه‌ مبانی اصیل و استوانه‌های اصلی باورهای دینی یعنی معرفت به ولایت است تا شخصیت آنان با مفهوم امامت و ولایت شکل گیرد.

رهی با بیان اینکه رفتار اجراکنندگان جشن‌های زیر سایه خورشید در هنگام برگزاری جشن تاثیر بسزایی دارد تشریح کرد: مردم به چهره، عمل و روال کاری برگزار کنندگان زیر سایه خورشید می‌نگرند؛ اگر کسی که از امام رضا(ع) حرف میزندخودش به گفته‌های خود عمل می‌کند بی شک این برنامه‌ها تاثیرگذاری بالایی دارد اما کسانی که خلاف این مسئله باشند یعنی اهل‌ عمل نباشند و فقط شعار می‌دهند مردم این را حس می‌کند و مطمئنا نتیجه کارشان معکوس می‌شود.

وی، با بیان این‌که جشن‌های زیر سایه خورشید به‌گونه‌ای طراحی شده است تا از ظرفیت‌های درون استانی و تشکل‌های مردمی بیشترین بهره برده شود، خاطرنشان کرد: این جشن‌ها ازسوی مجموعه‌ها و تشکل‌های هر استان با یک نظم بسیار بالا و در شأن حرم بارگاه منور رضوی اجرا می‌شود.

رهی با بیان اینکه برگزاری موفق جشن های زیر سایه خورشید تاثیرات معنوی بسیاری در جامعه به ویژه در بین قشر جوان داشته است، گفت: توجه بیشتر مسئولان به ویژه پشتیبانی آستان قدس رضوی به عنوان متولی اصلی اجرای این جشن بزرگ می تواند موجب گسترش هرچه سریعتر فرهنگی رضوی در جامعه شود.

آستان ‌قدس رضوی محور اصلی تاثیرگذار جامعه ارزیابی می‌شود

معاون سیاسی امنیتی استاندار سمنان، آستان‌ قدس رضوی را به عنوان یک نهاد مهم در گسترش کارهای فرهنگی در جامعه دانست و افزود: این آستان به عنوان یک محور اصلی تاثیرگذار در جامعه ارزیابی می‌شود.

علیرضا خلخالی با اشاره به برنامه‏‌های دهه کرامت در استان سمنان تحت عنوان جشن‏‏‌ها مردمی "زیر سایه خورشید" خاطرنشان کرد: تبیین جایگاه امامت و شادابی و نشاط در حوزه‏‌های دینی و نگرش در مسائل دینی و اجتماعی مهم و ضروری است.

وی خواستار برنامه‌‏ریزی دقیق در جهت هر چه باشکوه‏تر برگزار کردن برنامه‏‌های دهه کرامت از سوی همه دستگاه‌‏ها به ویژه فرمانداران شد.

غفلت‌زدایی مهمترین هدف جشن زیر سایه خورشید

رئیس شورای اطلاع رسانی استان سمنان افزود: جشن های زیر سایه خورشید دارای اهداف کلی از قبیل غفلت‌زدایی، توسعه معنوی حرم رضوی و برداشتن مرزها ، تلطیف معنوی و ولایی فضای ایران و جهان، مقابله با جریان وهابیت و تقویت فرهنگ زیارت از راه دوراست.

خلخالی با اشاره به تاثیرگذاری برنامه‌‌های مذهبی و فرهنگی دهه کرامت بر آحاد جامعه، بیان داشت: برنامه‌های این دهه باید به گونه‌ای طراحی و برگزار شود که موجب ارتقای سطح معرفت، شناخت و بینش دینی مردم به ویژه جوانان و نوجوانان نسبت به ائمه اطهار(ع) شود.

وی خاطرنشان كرد: مردم استان سمنان در سطوح مختلف ارادت بسیار خاص به امام رضا(ع) دارند و حضور خدام حرم متبرك این امام همام در استان می تواند نوید بخش افزایش شور و نشاط معنوی با محوریت ائمه اطهار(س) و به ویژه امام رضا(ع) باشد.

دهه کرامت فرصتی برای شناساندن مسیر اهل بیت (ع) به جوانان

معاون سیاسی امنیتی استاندار سمنان با تاکید بر اینکه آستان ‌قدس رضوی باید برای اصلاح رفتار افراد بیشتر تلاش کند تصریح کرد: زیرا مردم جامعه یک ارتباط عمیق با کانون معرفت جهان اسلام دارند.

وی بر لزوم کیفیت‌بخشی به برنامه‌های دهه کرامت تأکید کرد و متذکر شد: باید برنامه‌های این دهه با کیفیت مطلوبی برگزار شود تا مردم جذب برنامه‌ها شوند و فرهنگ رضوی در جامعه نهادینه شود.

خلخالی تأکیدکرد: با یک برنامه‌ریزی جامع رسانه‌ای می‌توان این کار را به فرهنگ عمومی تمام شیعیان و مسلمین برای یکدیگر و آحاد جامعه بشری تبدیل کرد و گسترش داد به گونه‌ای که همه ارادتمندان و شیعیان امام در هر جای جهان در این دهه وظیفه پیام رسانی در این زمینه به جوامع پیرامون خود را دارند.

این مسئول، برگزاری جشن‌های دهه کرامت را در راستای شناساندن مسیر اهل بیت(ع) به جوانان دانست و تصریح کرد: همه مشکلات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و... در جامعه ناشی از عدم شناخت و درک زیبایی‌های کلام ائمه(ع) است.

سبک زندگی رضوی مقتضای زمانی ندارد

نماینده مردم شهرستان های سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ترویج و نهادینه‌سازی فرهنگ رضوی تحول در تمام ابعاد را به دنبال دارد، تصریح کرد: اصول امام رضا (ع) به عنوان سبک زندگی رضوی مقتضای زمانی ندارد و در هر زمان و دوره‌ای کاربرد خاص خودش را دارا است.

علیرضا خسروی با اشاره به قالب و ماهیت جشن‌گونه مراسم زیر سایه خورشید در سطح کشور گفت: عشق و علاقه ذاتی جوانان به جشن باعث می‌شود که به این مسائل بیشتر بپردازند و راحت‌تر با این مراسم ارتباط برقرار کنند و امر تربیتی و آموزشی این مراسم با سهولت بیشتری صورت بگیرد که همه اینها دست به دست می‌دهند تا جوان با بهره‌گیری از ظرفیت‌های جشن‌ زیر سایه خورشید به سمت خداوند و معنویات حرکت کند.

وی زمینه سازی گسترش فرهنگ، نشر ارادت و محبت به آستان امام رضا(ع)، گسترش معارف ناب سنت و سیره رضوی و ترویج فرهنگ خانواده ایرانی با معیارهای رضوی در کشور را از اهداف برگزاری جشن ملی "زیر سایه خورشید" برشمرد و گفت: گسترش فرهنگ ولایت و آگاهی از جایگاه معصومین از دیگر فواید برگزاری این جشن ها است.

برنامه های فرهنگی نیاز اصلی جامعه محسوب می شود

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی برنامه های فرهنگی را از نیازهای اصلی جامعه برشمرد و افزود: اعتلای جامعه و پیشرفت عملی و اقتصادی کشور با فرهنگ والا قابل حصول است.

خسروی در ادامه به بیداری اسلامی در منطقه اشاره کرد و افزود: در دورانی که ما برای نخستین بار در تاریخ اسلام، بیداری باشکوه اسلامی را در سراسر جهان مشاهده می‌کنیم، گسیل شدن کاروان‌هایی با عنوان "زیر سایه خورشید" با حضور پرنشاط جوانان مؤمن و با یک نگاه بلند جهانی تأثیری مضاعف بر این بیداری خواهد گذاشت چرا که کاروانیان در واقع پیام داران صلح و محبت، کرامت، عدالت و انسانیت برای تمام امت اسلام و جامعه بشری هستند.

وی، با اشاره به این که جشن های زیرسایه خورشید بهترین فرصت برای گسترش سیره و سنت رضوی است تصریح کرد: خادمان کاروان رضوی درتبیین سیره و سنت رضوی نقش ویژه ای دارند.

حضور خدام امام رضا (ع) در سطح شهرها موجب تعمیق و آگاهی بیشتر مردم می شود

نماینده مردم شهرستان های سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش آستان قدس در ترویج فرهنگ رضوی، تصریح کرد: وجود مقدس امام ‏رضا (ع) یک شفافیت و بصیرت خاصی به زندگی سیاسی و اجتماعی مردم وارد کرده است به‏ گونه ‏ای که نه تنها در داخل کشور بلکه خارج از مرزهای ایران اسلامی نیز علاقه‌مندان و مشتاقان زیادی دارد.

خسروی حضور پرخیر خدام در سطح شهرهای مختلف را موجب تعمیق و آگاهی بیشتر مردم به ویژه نسل جوان که تشنه یادگیری است با فرهنگ رضوی ذکر کرد.

وی، ضمن بیان این که جشن های زیر سایه خورشید متعلق به نهاد یا تشکل خاصی نسیت اظهار داشت: می توان برنامه های تدوین شده در این جشن ها متناسب با ذائقه فرهنگی منطقه بومی سازی کرد.

....................................
گزارش از اعظم سالار

کد خبر 2133334

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha